GHID DE AVIZARE LA DIRECȚIA JUDEȚEANĂ PENTRU CULTURĂ BACĂU
Directia Județeană pentru Cultură Bacău eliberează următoarele documente, în baza legislației specifice în vigoare:
A. COMPARTIMENT MONUMENTE ISTORICE ȘI ARHEOLOGIE
- Avize pentru lucrări de intervenție asupra monumentelor istorice, în zonele de protecție ale acestora și în zone construite protejate, pentru documentații P.U.G.
Prevederi legislative: LEGEA NR. 422/2001, LEGEA NR. 50/1991, LEGEA NR. 350/2001, O. G. 43/2000, actualizate.
1. INTERVENȚII ASUPRA MONUMENTELOR ISTORICE
DOCUMENTAȚIE NECESARĂ:
□ cerere-eliberare-aviz intervenții asupra monumentelor istorice (MODEL)
□ declaratie proprie raspundere (Model)
□ împuternicire (Model)
□ certificat de urbanism
□ acte de proprietate (act de vânzare-cumpărare/contract de concesiune/contract de închiriere/hotărâre definitivă și irevocabilă)
□ extras de CF
□ plan de amplasament, cu tabel de coordonate Stereo ‘70
□ plan de încadrare în zonă, cu amplasarea monumentului istoric, scara 1/5000 (exclus Google Maps)
□ plan de situație cu amplasarea monumentului istoric, scara 1/500; 1/1000; 1/2000 (exclus Google Maps)
□ propuneri de mobilare urbană a zonei studiate/ reglementate (sau ilustrare urbanistică a zonei, cu propuneri privind arhitectura clădirilor)
□ planșe plan topografic, scara 1/500; 1/1000; 1/2000
□ releveu existent
□ studiu arheologic
□ studiu istorico-arhitectural
□ proiect de arhitectură
□ planșe PUD/PUZ, vizate spre neschimbare
□ memoriu tehnic
□ expertiză tehnică
□ planşe desfăşurări stradale, color
□ montaj fotografic, color
□ fișa analitică de inventariere a monumentului istoric, întocmită conform prevederilor legale în vigoare
□ CD
INFORMAȚII SUPLIMENTARE :
- Conducătorul de proiect poate completa documentația cu orice tip de material, pe care-l consideră necesar.
- Reprezentantul DJC Bacău sau al Ministerului Culturii, respectiv al CZMI /CNMI, poate să decidă, justificat, asupra diminuării sau completării pieselor prevăzute în acest conținut cadru.
- Considerăm că, se impune prezența proiectantului/arhitectului, în vederea susținerii documentației, în cadrul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice nr.5 Iași, respectiv în cadrul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, după caz.
2. INTERVENȚII ÎN ZONA DE PROTECȚIE A MONUMENTELOR ISTORICE
DOCUMENTAȚIE NECESARĂ:
□ Cerere-eliberare-aviz intervenții în zona de protecție a monumentelor istorice (MODEL)
□ declaratie proprie raspundere (Model)
□ împuternicire (Model)
□ certificat de urbanism
□ HCL
□ regulament local de urbanism aferent PUZ-CP
□ acte de proprietate (act de vânzare-cumpărare/contract de concesiune/contract de închiriere/hotărâre definitivă și irevocabilă)
□ extras de CF
□ plan de amplasament, cu tabel de coordonate Stereo ‘70
□ plan de încadrare în zonă, cu amplasarea monumentului istoric și precizarea distanței până la acesta – scara 1/5000 (exclus Google Maps)
□ planșe plan topografic, scara 1/500; 1/1000; 1/2000
□ releveu existent
□ studiu arheologic
□ studiu istorico-arhitectural
□ proiect de arhitectură
□ propuneri de mobilare urbană a zonei studiate/reglementate (sau ilustrare urbanistică a zonei, cu propuneri privind arhitectura clădirilor)
□ plan de situație cu amplasarea monumentului istoric și precizarea distanței până la acesta – scara 1/500; 1/1000; 1/2000 (exclus Google Maps)
□ planșe PUD/PUZ, vizate spre neschimbare
□ memoriu tehnic
□ expertiză tehnică
□ planşe desfăşurări stradale, color
□ montaj fotografic, color
□ CD
INFORMAȚII SUPLIMENTARE :
- Conducătorul de proiect poate completa documentația cu orice tip de material, pe care-l consideră necesar.
- Reprezentantul DJC Bacău sau al Ministerului Culturii, respectiv al CZMI /CNMI, poate să decidă, justificat, asupra diminuării sau completării pieselor prevăzute în acest conținut cadru.
- Considerăm că, se impune prezența proiectantului/arhitectului, în vederea susținerii documentației, în cadrul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice nr.5 Iași, respectiv în cadrul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, după caz.
3. AVIZARE P.U.G.
Cerere-eliberare-aviz P.U.G. (MODEL)
Teritoriul administrativ cuprinde:
- monumente istorice;
- situri arheologice înscrise în Registrul Arheologic Național
- un număr semnificativ de zone cu patrimoniu arheologic reperat (conform definiţiei de la art. 2, alin. 1, lit. j) din OG 43 / 2000 privind protejarea patrimoniului arheologic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; art. 5, alin. 7 din acelaşi act normativ);
- monumente de for public (în accepţiunea prevederilor Legii nr. 120 / 2006);
- prezumtiv, o serie de imobile cu valoare arhitecturală/culturală de interes local.
Obiectivele în cauză sunt protejate de legislaţia naţională de profil şi de prevederile tratatelor şi convenţiilor internaţionale aplicabile domeniului la care România este parte semnatară (Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; OG nr. 43/2000 privind protejarea patrimoniului arheologic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare; regulamente şi norme metodologice aprobate prin Ordine ale Ministrului Culturii; regulamente şi norme metodologice aprobate prin HG; regulamente şi norme metodologice privind domenii conexe protejării Patrimoniului Cultural Naţional; Convenţia de la Haga cu privire la protecţia bunurilor culturale în situaţii de conflict armat, 1954, revizuită 1999; Convenţia privind protecţia patrimoniului mondial cultural şi natural - Convenţia UNESCO, Paris, 1972; Convenţia pentru protecţia patrimoniului arhitectural al Europei - Convenţia de la Granada, 1985; Convenţia Europeană pentru protecţia patrimoniului arheologic - Convenţia La Valetta, 1992, revizuită; Convenţia Europeană a peisajului, Firenze, 2000).
*
În vederea analizării şi reglementării situaţiei prezente şi de perspectivă a monumentelor istorice/siturilor arheologice/altor obiective cu valoare arhitectural-culturală în raport cu disfuncţionalităţile existente (şi propunerile de rezolvare ale acestora) şi cu direcţiile viitoare de dezvoltare locală (reţele utilităţi existente/propuse, reţele drumuri existente/propuse, extinderi intravilan propuse, etc.), pentru a putea intra pe ordinea de zi a şedinţelor Comisiilor Naţionale, documentaţia propusă pentru avizare trebuie să conţină – în formatele prevăzute de lege următoarele:
DOCUMENTAȚIA NECESARĂ:
a) piese scrise:
- PUG – memoriu de prezentare / memoriu general;
- proiect RLU aferent PUG;
- Studiu Istoric General (SIG).
Studiu Istoric General conține, cuprinde şi transpune în limbaj urbanistic informaţia din studiul istoric, studiul arheologic, propuneri obiective noi de înscris în LMI și propuneri de Zone Culturale Protejate (ZPC).
Studiul arheologic – prezentat sub forma unui Raport de Diagnostic Arheologic al UAT întocmit (în condiţiile prevăzute de legea organică în domeniul protejării patrimoniului arheologic, de actele normative conexe acesteia şi de Ordinul Ministrului Culturii şi Patrimoniului Naţional nr. 2562/2010 privind aprobarea procedurii de acordare a autorizaţiilor de cercetare arheologică, cu modificările şi completările ulterioare) de către o instituţie specializată (instituţie de profil muzeal, instituţie de cercetare, instituţie de învăţământ superior), prin arheologi experţi atestaţi de către Ministerul Culturii, pe baza autorizaţiei pentru diagnosticul arheologic emisă de Ministerul Culturii. Raportul va conţine fişele individuale şi delimitările topografice, în coordonate ST70, ale tuturor siturilor arheologice şi ale zonelor de protecţie aferente acestora; Raportul de Diagnostic Arheologic, întocmit în condiţiile descrise mai sus, este instrumentul ştiinţific de specialitate care confirmă sau infirmă prezenţa siturilor pe un teritoriu dat spre studiu - proiectul RLU şi planşele de reglementări vor prelua informaţia generată de Raportul de Diagnostic, cu marcarea distinctă şi clară a siturilor şi a zonelor de protecţie ale acestora şi menţionarea regulilor specifice care trebuiesc aplicate;
Studiul istoric/evoluţia istorico-arhitecturală şi urbanistică a localităţilor componente şi a teritoriului administrativ, întocmit şi asumat - conform reglementărilor legale în vigoare (Normele Metodologice privind atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice aprobate prin OMPCN nr. 2495 / 2010) – de către specialişti/experţi atestaţi de către Ministerul Culturii în specialitatea urbanism istoric şi domenii conexe; acesta va conţine şi fişele obiectivelor istorice (monumente istorice, alte imobile cu valoare arhitecturală/culturală) cu delimitarea fiecărui obiectiv (inventar de coordonate ST70) + propuneri de zone de protecţie individuale (inventar de coordonate ST70) şi propuneri de reglementări necesare protejării obiectivelor istorice care să fie preluate în proiectul RLU;
Propuneri obiective noi de înscris în LMI (toate categoriile - în măsura în care rezultă din analiza SIG) – obiectivele vor fi delimitate şi vor fi însoţite de propuneri de zone de protecţie (inventare de coordonate ST70) şi de propuneri de elemente RLU aplicabile;
Propuneri de ZCP (în măsura în care rezultă din analiza SIG), delimitarea fiecărei asemenea zone (inventar de coordonate ST70) şi propuneri de elemente RLU aplicabile;
b) piese desenate – planşele de reglementări ale UAT , cu marcarea distinctă şi clară a:
- monumentelor istorice, a siturilor arheologice, a obiectivelor cu valoare arhitecturală/culturală cu regim de protecţie local şi a zonelor de protecţie ale acestora;
- monumentelor de for public;
- ZCP (în măsura în care rezultă din analiza SIG);
c) piese electronice – varianta electronică a PUG (părţi scrise şi desenate, inclusiv fişier tip dwg. şi nomenclatorul stradal-anexă grafică).
Despre piesele scrise
Întrucât, pe de o parte, în raport cu Patrimoniul Cultural Naţional imobil (situri arheologice/monumente istorice), regimul de reglementare pentru autorizare lucrări are caracter special, trebuind să fie dinainte cunoscut de beneficiari pentru a putea fi respectat (şi, de aceea, verificabil),
Întrucât, pe de altă parte, PUG este opozabil, putând contribui prin conţinutul şi prevederile sale la clarificarea litigiilor administrative sau judecătoreşti în acest domeniu,
Întrucât, în fine, PUG este instrumentul cu aplicabilitate nemijlocită în protejarea Patrimoniului Cultural Naţional imobil,
Sugerăm organizarea şi prezentarea zonelor de protecţie rezultate din analiza SIG ca zone construite protejate (ZCP) cu propuneri de reglementări privind regimul intervenţiilor constructive care să poată fi preluate în RLU. Sugerăm introducerea în textul SIG a (câte) unei scurte prezentări şi descrieri a fiecărei ZCP, precum şi a inventarului de coordonate sistem ST70 pentru delimitarea fiecărei ZCP.
Sugerăm, de asemenea, introducerea în SIG a unor propuneri de reglementare care să trateze aspecte (potenţial din ce în ce mai importante pentru proprietari/deţinători de imobile în viitorul relativ apropiat) legate de:
- împrejmuiri la clădiri cu regim de protecţie/în ZCP;
- cerinţe eficienţă energetică a clădirilor cu regim de protecţie/1în ZCP;
- modalităţi de producere individuală de energie electrică/termică din surse regenerabile (inclusiv amplasare/neamplasare panouri fotovoltaice) la clădiri cu regim de protecţie/în ZCP;
- echipamente şi instalaţii standardizate (părţi de instalaţii de climatizare/unităţi exterioare de aer condiţionat; unităţi de contorizare furnizare apă, energie electrică, gaze naturale; puncte de transformare electrice; iluminat public) şi modul lor de amplasare la clădiri cu regim de protecţie/în ZCP;
- lucrări edilitare de utilitate publică, prevăzute de PUG actualizat, care intersectează/interferează cu regimul de protecţie;
- afişaj publicitar la clădiri cu regim de protecţie/în ZCP, în acord cu legislaţia naţională de profil recent adoptată;
- creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor la imobilele cu regim de protecţie / în ZCP, în acord cu legislaţia naţională de profil recent adoptată.
Vă propunem introducerea în proiectul RLU şi a unor prevederi clare (cu scopul ca acestea să fie menţionate la regimul tehnic din certificatele de urbanism, în beneficiul informării publice) referitoare la: competenţele de întocmire şi asumare (prevăzute de actele normative în vigoare) ale proiectelor de intervenţii la obiective/clădiri cu regim de protecţie/în ZCP; materiale de construire recomandate/nerecomandate a fi utilizate în cazul intervenţiilor asupra obiectivelor/clădirilor cu regim de protecţie/în ZCP – aşa cum, eventual, reies acestea din analiza SIG.
Despre piesele desenate
Toate planşele de reglementări vor prelua şi vor figura rezultatele SIG - vor fi transpuse grafic toate obiectivele istorice (toate siturile arheologice, monumentele istorice, imobilele propuse a fi înscrise în Lista Monumentelor Istorice, imobilele cu regim de protecţie local, monumentele de for public), împreună cu zonele de protecţie ale acestora. Obiectivele protejate vor fi marcate, în mod distinct şi clar (pentru a putea fi uşor percepute/sesizate), cu maxim 2 categorii de semne: unul pentru conturarea monumentului istoric/sitului arheologic/obiectivului cu regim de protecţie local (aşa cum a fost acesta delimitat în SIG), unul pentru conturarea zonei de protecţie aferente (aşa cum a fost aceasta delimitată în SIG); ZCP identificate/delimitate (şi, ulterior, reglementate) vor fi, la rândul lor, marcate, în mod distinct şi clar (pentru a putea fi uşor percepute / sesizate).
*
Documentaţia completă se înaintează – în formatele prevăzute de lege - în dublu exemplar, din care unul se reţine în arhiva DJC Bacău şi unul se transmite Ministerului Culturii pentru consultarea Comisiilor.
4. EXERCITARE DREPT DE PREEMȚIUNE ÎN CAZUL VÂNZĂRII MONUMENTELOR ISTORICE
Prevederi legislative: LEGEA NR. 422/2001
DOCUMENTAȚIE NECESARĂ:
□ cerere tip
□ copie legalizată act de proprietate sau copie simplă însoțită de actul original pentru certificare
□ cadastrul imobiliar
□ planuri ale imobilului monument istoric, cu marcarea suprafețelor care fac obiectul vânzării
□ documentar fotografic (interior și exterior)
□ copie după actul de împuternicire al persoanei care depune solicitarea (dacă este necesar)
5. EMITERE CERTIFICATE DE DESCĂRCARE DE SARCINĂ ARHEOLOGICĂ
Reglementări legale: O. G. 43/2000 aprobată prin prin LEGEA 378/2001, completată prin LEGEA 462/2003 și LEGEA 258/2006, OMC 2518/2007, ORDIN 2562/2010
□ Certificatele de descărcare de sarcină arheologică se emit doar în baza acordului favorabil al Comisiei Naționale de Arheologie, care analizează Rapoartele de cercetare arheologică întocmite de specialiștii arheologi și înaintate comisiei pentru analiză.
B. COMPARTIMENT PATRIMONIU MOBIL ȘI IMATERIAL
6. AVIZ PRIVIND CONCEPȚIA ARTISTICĂ PENTRU AMPLASARE MONUMENTE DE FOR PUBLIC
Prevederi legislative: LEGEA NR. 120/2006, OMC nr. 2200/2015
Avizul se obține de la Comisia Națională a Monumentelor de For Public din cadrul Ministerului Culturii. Conform prevederilor Anexei 3, la O.M.C. nr. 2200/26.03.2015, documentaţia necesară în vederea analizării proiectelor de către Comisia Naţională pentru Monumente de For Public, va cuprinde următoarele documente, emise de Direcția Județeană pentru Cultură Bacău:
□ Adresă de înaintare a documentaţiei însoţită de un referat de oportunitate din partea Direcţiei Municipiului Bucureşti/Judeţene pentru Cultură, adresată Ministerului Culturii – Compartimentul Monumente de For Public, emisă de D.J.C. Bacău.
□ Susţinere teoretică/motivaţie, maxim 1000 cuvinte, care să includă detaliile tehnice ale lucrării (dimensiuni, materiale).
□ Curriculum Vitae al autorului/autorilor lucrării.
□ Certificat de Urbanism eliberat de autorităţile locale pe raza cărora se propune amplasarea lucrării.
□ Plan de încadrare în sit pe suport topo-cadastral/ortofotoplan (scara 1:5000 / 1:2000).
□ Extras din PUG, PUZ sau PUD elaborat şi aprobat la nivel local, care să cuprindă referiri la zona de amplasare a lucrării.
□ Studiu de amplasament din care să rezulte relaţia cu vecinătăţile, vizibilitatea, modul de percepţie, configurarea siluetei etc. Studiul de amplasament va fi elaborat: pentru mediul urban, de către un arhitect sau urbanist cu drept de semnătură; pentru mediul rural, de către un arhitect, urbanist sau de un conducător-arhitect cu drept de semnătură.
□ Fotografii ale machetei lucrării propuse, format A4, din cel puţin trei unghiuri (faţă, profil, spate). Fotografiile trebuie să fie clare şi să permită observarea detaliilor.
□ Macheta propriu-zisă (se prezintă doar la solicitarea Comisiei).
* Documentaţia se va prezenta Comisiei Naţionale pentru Monumente de For Public într-un dosar cu şină, într-un singur exemplar, precum şi în format digitabil needitabil (.jpg, .pdf sau similar), pe un CD/DVD, anexat dosarului.
Beneficiarul va prezenta un studiu, care va cuprinde:
- plan de situaţie la scara 1:500 sau 1:1000, care va cuprinde, după caz şi amenajări ale spaţiului limitrof (Alei de acces, elemente vegetale, mobilier urban, sistem de iluminat).
- desfăşurări de fronturi (minim 2 direcţii).
- perspective la nivelul ochiului, perspective axonometrice.
- fotomontaje ale lucrării pe amplasament (colaj fotocopiat sau prelucrare computerizată, care să includă imaginea machetei lucrării propuse pe amplasament), care vor indica şi modul de iluminare a lucrării pe timpul nopţii.
- delimitarea zonei de protecţie a lucrării de artă vizuală de for public, în vederea conservării inte grate şi a punerii în valoare a acesteia.
7. AVIZE PENTRU OBȚINEREA PERMISULUI DE EXPLOATARE A NISIPURILOR SAU PIETRIȘURILOR PENTRU BALASTIERE ȘI CARIERE DE PIATRĂ.
Prevederi legislative: ORDIN 125/2011, O.G.43/2000 aprobată prin prin LEGEA 378/2001, completată prin LEGEA 462/2003 și LEGEA 258/2006,OMCC 2043/2002.
DOCUMENTAȚIE NECESARĂ:
□ cerere tip
□ certificat de urbanism
□ contract de concesiune a suprafeței de exploatare
□ plan de amplasament al perimetrului vizat, scara 1:5000
□ memoriu de prezentare cuprinzând și coordonatele în sistem Stereo ’70, ale perimetrului de exploatare
(pentru eficientizarea prelucrării coordonatelor transmise, acestea vor fi transmise și în format editabil word sau excel, pe e-mail-ul oficial al instituției: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)
8. Reînnoire aviz pentru obținerea permisului de exploatare pentru un perimetru avizat anterior
DOCUMENTAȚIE NECESARĂ:
□ cerere tip
□ copia după Autorizația de construire
□ plan de amplasament al perimetrului vizat, scara 1:5000
□ copia avizului inițial emis de DJC Bacău
9. AVIZE SPECIFICE PENTRU VÂNZĂRI TERENURI PERSOANE FIZICE/PERSOANE JURIDICE
Prevederi legislative: LEGEA NR. 17/2014
DOCUMENTAȚIA NECESARĂ:
□ cerere tip - persoane fizice - persoane juridice
□ copie a actului de identitate BI/CI/pașaport al vânzătorului (pentru persoane fizice)
□ copie a certificatului de înregistrare (pentru persoane juridice)
□ copie legalizată a actului de proprietate asupra terenului sau copie simplă și actul original pentru certificare
□ extras de carte funciară și plan cadastral al terenului supus vânzării, în sistem Stereo ‘70, emise cu cel mult 30 de zile înainte de depunerea cererii
□ procura notarială/împuternicirea persoanei care depune documentația și copia actului de identitate a acesteia (în cazul în care este necesar)
□ alte documente doveditoare (dacă se impune)
În atenția solicitanților avizelor de specialitate emise de Direcția Județeană pentru Cultură Bacău
Pentru facilitarea evaluării potențialului arheologic al terenurilor pe care urmează să se realizeze intervențiile, vă rugăm să transmiteți dosarele atât în format analog (pe suport hârtie), cât și în format electronic de tip text (.doc, .docx) sau arhivă. Delimitările perimetrelor supuse exploatării trebuie să fie transmise în format analog (pe suport hârtie) și în fișiere electronice specifice Microsoft Excel (.xls). Delimitările perimetrelor de lucru vor fi exprimate în coordonate geografice de tip Proiecția Stereografică 1970 (Stereo ‘70).
Documentația, în format analog, va fi depusă la sediul instituției împreună cu formatul electronic pe CD.